2min

Gisteren nog bleek dat Amazon mogelijk zijn muziekdienst de helft goedkoper dan Spotify en Apple Music gaat maken, vandaag blijkt dat Spotify van plan is de grootste platenlabels een stuk minder te betalen. De Wall Street Journal meldt dat de contracten van Spotify met drie labels bijna verlopen zijn en dat men probeert nieuwe gunstige deals te sluiten.

Al dik een jaar zit Spotify zonder contract met de Universal Music Group, en begin dit jaar verliep ook het contract dat Spotify heeft met Warner Music Group en Sony Music. Tot nu toe heeft dat geen grote gevolgen gehad voor de gebruikers van Spotify, maar de relatie tussen de verschillende partijen lijkt steeds moeizamer te worden.

Dat komt omdat Spotify van plan is een stuk minder te betalen aan de labels. Dat heeft het niet alleen nodig om winstgevend te worden, maar ook om nieuwe abonnees te werven met lagere prijzen. Op dit moment betaalt Spotify de labels 55 procent van de omzet uit streaming aan de labels en artiesten en 15 procent aan muziekuitgevers en componisten.

Als het aan de drie grote labels ligt, gaat Spotify hen meer uitbetalen. Ze vragen tot wel drie procent meer, zodat ze evenveel krijgen van Spotify als van Apple Music. Daarentegen zijn er kleinere labels die bereid zijn lagere percentages te accepteren, waar ze dan iets voor terug willen. Volgens de Wall Street Journal is de eis hiervoor meestal dat bepaalde muziek enkel beschikbaar is voor betalende Spotify-abonnees.

Of Spotify bereid is die stap te nemen is maar de vraag. Van de 100 miljoen gebruikers, betalen er 30 miljoen ongeveer een tientje per maand. De rest van de gebruikers krijgt reclame te horen en kan in ruil daarvoor gratis naar muziek luisteren.